

Tutustu Marketing Finland Academyn käyttöön!
Tervetuloa kurkistamaan jo ennakkoon MFamk - Superdigital -hankkeen syksyllä avautuviin kursseihin! Hankkeen koulutukset julkaistaan Kajaanin ammattikorkeakoulun hallinnoimalla Edukamu -oppimisalustalla 1.9.2025. Merkkaa päivämäärä kalenteriisi!
Nyt pääset tutustumaan lyhyiden videoiden myötä kurssiin kolme, Tekoäly markkinoinnin tukena. Videot ovat pieni osa koko 5 opintopisteen laajuisessa tekoälykokonaisuudessa, mutta tule ensimmäisten joukossa katsomaan, miten käytännönläheisestä koulutuksesta on kysymys. Kouluttajana videoilla toimii Umberto Onza.
Hankkeen koulutukset on suunniteltu etenkin markkinointikoulutusta tarvitseville pienyrittäjille, mutta niistä hyötyvät kaikki markkinoinnista kiinnostuneet. Koulutukset ovat maksuttomia kaikille, ja ne ovat Euroopan Unionin osarahoittamia.
TV- katselun ja mainonnan uusi aikakausi - Brändin rooli tulee olemaan tärkeämpi kuin koskaan RTL AdAlliance tulee esitelmään globaalin The New Life of The Living Room 2025 tutkimuksen, jossa keskitytään erityisesti Suomen ja Pohjoismaiden vastausdataan ja löydöksiin. Tässä tutkimuksen 4. painoksessa on mukana enemmän markkinoita kuin koskaan aikaisemmin: 14 Euroopan maata, joihin on lisätty uusina Itävalta, Puola ja Sveitsi sekä Yhdysvallat.
Avainsanat: tv-mainonta, katsojakokemus, kulutuskäyttäytyminen, brändimainonta, brändi
Kouluttajat: Aki Ronkainen ja Aleksi Ylitalo, RTL AdAlliance AB
Tervetuloa maksuttomaan webinaariin, jossa sukellamme markkinoinnin automaation maailmaan erityisesti pienyritysten näkökulmasta. Tunnin mittaisessa tiiviissä koulutuksessa saat käytännönläheisiä vinkkejä ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten markkinoinnin automaatiota voidaan hyödyntää tehokkaasti liiketoiminnan kasvun tueksi – ilman raskasta budjettia tai monimutkaisia järjestelmiä. Erityishuomio on automaation ja CRM:n yhdistämisessä.
Avainsanat: markkinoinnin automaatio, crm, automaatioprosessit, asiakasymmärrys
Kouluttaja: Heidi Kamppinen, Liana Technologies
Tervetuloa tekoälywebinaarisarjamme viidenteen osaan! Sarja tarjoaa perusteista lähtevän ja käytännönläheisen katsauksen siihen, mitä tekoälyn hyödyntäminen tarkoittaa markkinoijan ja viestijän työssä sekä miten sitä voi käyttää luovan työskentelyn tukena.
Webinaarissa tutustutaan tekoälypohjaisiin työkaluihin, joita käytetään visuaalisten elementtien luomiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnin tarpeisiin. Käymme läpi, kuinka tekoäly voi tehostaa luovaa suunnitteluprosessia ja tukea markkinoinnin visuaalisten vaatimusten toteuttamisessa.
Kouluttaja: Umberto Onza, Umberto Onza Designs
Avainsanat: tekoäly, visuaalinen tekoäly, generatiivinen tekoäly, dall-e, midjourney, visuaalinen markkinointi
Tämä webinaari on tekoälywebinaarisarjan neljäs osa! Sarja tarjoaa perusteista lähtevän ja käytännönläheisen katsauksen siihen, mitä tekoälyn hyödyntäminen tarkoittaa markkinoijan ja viestijän työssä sekä miten sitä voi käyttää luovan työskentelyn tukena.
Kuinka tehdä personoitua markkinointia tekoälyavusteisesti? Webinaarissa syvennytään kohderyhmien segmentoinnin ja personoinnin merkitykseen sekä tekoälyavusteisten työkalujen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Kouluttaja: Umberto Onza, Umberto Onza Designs
Avainsanat: tekoäly, ai, segmentointi, kohderyhmä, personointi
Tervetuloa tekoälywebinaarisarjamme kolmanteen osaan! Sarja tarjoaa perusteista lähtevän ja käytännönläheisen katsauksen siihen, mitä tekoälyn hyödyntäminen tarkoittaa markkinoijan ja viestijän työssä sekä miten sitä voi käyttää luovan työskentelyn tukena.
Webinaarissa tutustumme, miten hakukoneoptimointi muuttuu tekoälyavusteiseksi? Käymme läpi, miten tekoälyn tuomat ominaisuudet vaikuttavat yritysten SEO-strategioihin ja millaisia mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa hakukonenäkyvyyden parantamiseen.
Kouluttaja: Umberto Onza, Umberto Onza Designs
Avainsanat: SEO, tekoäly, SEO-strategia, hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi
Tämä webinaari on tekoälywebinaarisarjan toinen osa. Sarja tarjoaa perusteista lähtevän ja käytännönläheisen katsauksen siihen, mitä tekoälyn hyödyntäminen tarkoittaa markkinoijan ja viestijän työssä sekä miten sitä voi käyttää luovan työskentelyn tukena.
Tässä webinaarissa opit kirjoittamaan markkinointitekstejä tekoälyn avulla, erityisesti luovan ja tarinankerronnallisen työn näkökulmasta – miten tekoälytyökalut voivat tukea sinua tässä prosessissa? Pääset myös kurkistamaan, kuinka ammattilainen hyödyntää tekstityökaluja työssään.
Kouluttaja: Umberto Onza, Umberto Onza Designs
Avainsanat: ai, tekoäly, tekstityökalu, gemini, chat gpt, sisällöntuotanto, tarinankerronta, ai-kirjoittaminen
Tämä webinaari käynnistää paljon toivotun tekoälywebinaarien sarjamme! Mitä tekoälyn hyödyntäminen merkitsee markkinoijan ja viestijän työssä, ja miten sitä voi käytännössä soveltaa niin, että se tukee luovaa työskentelyä? Tämä koulutussarja tarjoaa perusteista lähtevän ja käytännönläheisen katsauksen tekoälyavusteiseen markkinointiin, jossa pääset konkreettisesti näkemään, miten tekoälyä hyödynnetään markkinoijan ja viestijän työssä.
Webinaarisarjan ensimmäisessä osassa tutustutaan tekoälyn perusteisiin käytännönläheisellä ja konkreettisella otteella. Käymme läpi tekoälyn peruskäsitteet ja pohdimme, mihin tehtäviin tekoäly soveltuu parhaiten. Lisäksi tarkastelemme, miten tekoäly muuttaa markkinointia esimerkiksi asiakaskokemuksen luomisessa, markkinointitutkimuksessa, insightin hankinnassa ja datan keruussa. Lopuksi esitellään yleisimpiä ja tehokkaimmiksi havaittuja tekoälytyökaluja.
Kouluttaja: Umberto Onza, Umberto Onza Designs
Avainsanat: tekoäly, generatiivinen tekoäly, asiakaskokemus, AI, tekoälytyökalu, Chat GPT
Mitä tekoälyasetus tarkoittaa, ja miten se ennaltaehkäisee perusoikeusriskejä? Mitä asetuksen soveltamisalaan kuuluu ja mitä ei? Millaisia velvoitteita asetus asettaa eri toimijoille? Näihin kysymyksiin vastaa kognitiotieteilijä Anna-Mari Wallenberg Helsingin yliopistosta webinaariparin ensimmäisessä osassa.
Koulutuksessa perehdytään elokuussa 2024 voimaan tulleeseen tekoälyasetukseen ja sen keskeisiin periaatteisiin. Lisäksi tarkastellaan asetuksen tuomia velvoitteita ja niiden käytännön vaikutuksia eri tahoille.
Kouluttaja: Anna-Mari Wallenberg, Helsingin yliopisto
Avainsanat: AI, juridiikka, etiikka, tekoäly, sisällöntuotanto, ai act
Haluatko vahvistaa organisaatiosi brändiä ja rakentaa kestäviä kumppanuuksia? Millaista vaikuttavuutta yritys-järjestöyhteistyöllä voidaan saavuttaa?
Tule mukaan webinaariimme, jossa pureudumme vaikuttavan ja vakuuttavan järjestöyhteistyön mahdollisuuksiin. Webinaari tarjoaa taustatietoa, ideoita ja case-esimerkkejä, joita hyödyntäen voit rakentaa ja kehittää tehokasta ja vaikuttavaa järjestöyhteistyötä.
Käsittelemme webinaarissa mm. seuraavia kysymyksiä: Miten yhteistyö järjestöjen kanssa voi hyödyttää brändiäsi? Miten syventää yhteistyötä ja viestiä siitä kiinnostavasti? Minkälaisia tuloksia yhteistyöllä voidaan saavuttaa? Minkälaista on molemmille osapuolille onnistunut yhteistyö?
Webinaari toteutetaan yhteistyössä VaLa (Vastuullinen Lahjoittaminen) ry:n kanssa.
Avainsanat: vastuullisuus, lahjoittaminen, järjestöyhteistyö, hyväntekeväisyys, brändityö
TikTok mullistaa parhaillaan digimarkkinointia. Sitä käyttää lähes 2 miljoonaa suomalaista keskimäärin 100 minuuttia päivässä ja se tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia myyntiin ja näkyvyyteen. Alusta on vuodesta 2020 eteenpäin ylivoimaisesti maailman ladatuin sovellus ja räjähdysmäinen kasvu luo kaiken kokoisille yrityksille hienoja mahdollisuuksia kehittää liiketoimintaa kustannustehokkaasti.
Webinaarissa avataan käytännönläheisesti TikTokin mahdollisuuksia liiketoiminnalle sekä sitä, kuinka lyhytvideot uudistavat tällä hetkellä markkinointia voimakkaasti.
Kouluttajat: Toni Konsti ja Victor Planson
Avainsanat: tiktok, sosiaalinen media, some, sisällöntuotanto, digimarkkinointi, liiketoiminta
With 1 billion members globally and 11 million in the Nordics, LinkedIn is the place for all B2B companies and many B2C companies to reach the right people at the right time with the right message.
Tune in to what the latest product updates are, what’s working and what’s not working on LinkedIn and gain insights on some hands-on tips on how to best succeed with your marketing with LinkedIn.
Speaker: Göran Sällvin
Keywords: LinkedIn, B2B, B2C, marketing, socialmedia
Olet varmasti kuullut Canvasta, mutta oletko vielä hyödyntänyt sen loputtomat mahdollisuudet omassa työssä tai organisaation viestintä-, markkinointi- ja myyntimateriaaleissa? Canvan avulla minkä vaan materiaalin tuotannosta tulee hauskaa ja palkitsevaa, ja valmista tulee ennennäkemättömän nopeasti.
Webinaarissa käydään läpi konkreettisia esimerkkejä ja käytännön vinkkejä siitä, miten voit saada Canvasta kaiken irti. Tämä tehowebinaari antaa uusia ajatuksia ja inspiraatiota myös oman työarjen kehittämiseen ja tehostamiseen, sekä asioiden keskittämiseen usean ohjelman tai työkalun sijasta yhteen työkaluun.
Kouluttaja: Sara Kuusivuo
Avainsanat: Canva, kuvamuokkaus, graafinen, luovuus
In this webinar, we provide empirical evidence of how important it is to connect your innovation to other areas of business. Innovation is the rocket fuel for differentiation. Drive brand growth with connected innovation!
Target group: Innovators, brand builders.
Speaker: Manolis Koumantaros
Keywords: brand, innovation, behavioral science, brand strategy, brand building, consumer decision making, marketing psychology
Kilpailut ovat loistava tilaisuus näyttää taitosi ja saavutuksesi markkinoinnin ja viestinnän maailmassa, mutta ne vaativat huolellista suunnittelua ja strategista ajattelua. Tämä koulutus tarjoaa syvällistä tietoa siitä, miten voit suunnitella voittavan kilpailustrategian ja toteuttaa kilpailuihin osallistumisen esimerkiksi Cannes LIONS, Effie ja Finnish Comms Awards -kilpailuissa. Opit askel askeleelta, miten voit luoda vaikuttavia kilpailutöitä ja samalla säästää arvokkaita resursseja.
Kouluttajat: Maarit Aarrekangas, Riku Vassinen, Lauri Toivonen, Mats Nyström
Avainsanat: kilpailut, mainonta, viestintä, markkinointi, tuloksellisuus, KPI, kilpailutyö, voittaminen, kilpailustrategia, CannesLions, Effie, FinnishCommsAwards, FCA, luovuus
Tervetuloa aistimaan vuoden 2024 markkinointituulia!
Vuoden ensimmäisessä webinaarissa keskustelemme siitä, mitkä asiat muovaavat markkinointia tulevaisuudessa ja mitä tuoreen markkinointibarometrin tulokset kertovat. Opit ymmärtämään, miten strateginen luovuus on avainasemassa tekoälyvallankumouksen aikana ja miten voit hyödyntää tätä yhdistämällä luovuuden ja teknologian voiman. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia nyt kaikenkokoisille yrityksille.
Kouluttaja: Riikka-Maria Lemminki, Elina Bono, Kari Tervonen, Antti Kallio
Avainsanat: investointi, kuluttaminen, luovuus, markkinointi, markkinointistrategia, ostokäyttäytyminen, teknologia, tekoäly, trendit
Tässä Marketing Finlandin ja Muotoilusäätiön yhteiswebinaarissa Muotoilusäätiön toimitusjohtaja Heli Pöyry kertoo markkinoinnin tarpeisiin suunnatun muotoilun käytöstä sekä siitä, kuinka muotoiluajattelu edistää markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta. Webinaarissa tarkastellaan myös aineettoman muotoilun antia sekä vastuullisuussymboleita. Webinaari on suunnattu kaikille muotoiluajattelusta kiinnostuneille markkinoinnin ja viestinnän tekijöille.
Kouluttaja: Heli Pöyry
Avainsanat: markkinoinnin suunnittelu, muotoilu, muotoiluajattelu, muotoilusäätiö, vastuullisuussymbolit
Yritysten odotetaan yhä enemmän ottavan vastuuta yhteiskunnallisista asioista ja toimivan yhteiseksi hyväksi. Ulkopuolelta tulevien odotusten ja vaatimusten ohella ne todella haluavat tehdä merkityksellisiä asioita omalle toiminnalleen ja arvoilleen sopivin tavoin. Markkinoinnin näkökulmasta hyvistä teoista kertominen asiakkaille ja muille sidosryhmille on kannattavaa ja arvokasta.
Kouluttajat: Pia Tornikoski, Tessa Robertsson, Terje Vangen Schea, Charlotta Arno Storebakken, Ville Mäkilä, Teemu Alanko, Karoliina Kauhanen, Jenni Kaskimeri, Eija Hynynen, Erno Meriläinen
Avainsanat: auttaminen, brändi, brändin rakentaminen, hyväntekeväisyys, järjestömarkkinointi, lahjoittaminen, merkitys, varainhankinta, vastuullisuus, vastuullisuustyö, yhteiskuntavastuu
Millaisia taitoja tulevaisuuden markkinointijohtajilta vaaditaan?
Marketing Finland ja Skillcode toteuttavat yhteistyössä markkinointijohtajille suunnatun Future CMO Growth -ohjelman alkuvuonna 2024. Koulutus toteutetaan tammi-kesäkuussa livetapaamisina (6 kpl) Helsingissä.
Tule kuulemaan tarkemmin, mistä tässä koulutusohjelmassa on kyse ja esitä kysymyksiä koulutusohjelman toteuttajille.
Kouluttajat: Maria Sipilä, Jenni Kankkunen, Riikka-Maria Lemminki
Avainsanat: brand building, brändin rakentaminen, brand leadership brändijohtaminen, brand marketing, brändimarkkinointi, brändi, itsensäkehittäminen, kansainvälinen liiketoiminta, kansainvälisyys, kasvu, kasvuyritys, markkinoinnin johtaminen, markkinointijohtaja, oppiminen, osaaminen, tulevaisuus, työelämätaidot