Tästä kategoriasta löytyvät markkinoinnin lainsäädäntöön, sääntelyyn ja ohjeistuksiin (VEN, MEN) liittyvät koulutukset. Teemoina esim. GDPR, DMA, DSA, ePrivacy.

 

Miten muutokset joustavoittavat työelämän pelisääntöjä työnantajan kannalta. Työlainsäädäntöön ja työmarkkinajärjestelmään on tällä hallituskaudella tehty ja tullaan tekemään merkittäviä muutoksia, joilla tulee olemaan olennaisia ja laajoja vaikutuksia työelämään. Toteutuessaan esitetyt muutokset muuttaisivat suomalaisen työelämän pelisääntöjä tällä hallituskaudella enemmän kuin vuosikymmeniin on tehty.

Kouluttaja: Timo Haapman

Avainsanat: työlainsäädäntö, työmarkkinajärjestelmä, työelämän pelisäännöt

Mitä EU:n AI Act käytännössä tarkoittaa? Valmisteilla olevan asetuksen tarkoituksena on säädellä tekoälyn käyttöä EU:n alueella ja varmistaa, että tekoälyä käytetään turvallisesti ja eettisesti. Tässä webinaarissa saat selkeää ja käytännönläheistä tietoa tekoälyasetuksesta ja sen vaikutuksista.

Kouluttaja: Pauli Sortti

Avainsanat: tekoäly, laki, juridiikka, AI Act

Generatiivinen AI on otettu käyttöön rytinällä organisaatioissa sekä USA:ssa että EU:ssa. Tunnettuihin generatiivisen AI:n työkaluihin kuten ChatGPT ja Dall-E liittyy kuitenkin merkittäviä tekijänoikeuksiin liittyviä riskejä. Generatiivisen AI:n käyttämät corpukset (koulutusmateriaali) sisältävät usein tekijänoikeuksilla suojattuja aineistoja, joiden käyttöön ei ole pyydetty tai saatu lupaa. Toisaalta generatiivisen AI:n ohjelmistot voivat myös tuottaa ”teoksia”, jotka sisältävät kokonaisia suojattuja, kolmansien osapuolien omistamia teoksia tai ainakin tekijänoikeudellisesti relevantteja osia teoksista. Vähintään yhtä suuri ongelma liittyy generatiivisen AI:n tuottamien sisältöjen omaan tekijänoikeuteen. Syntyykö AI:n generoimaan sisältöön tekijänoikeus? Kuka on tämän mahdollisen tekijänoikeuden omistaja? Käymme koulutuksessa läpi generatiivisen AI:n tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä, sekä miten niihin liittyviä riskejä voidaan mitigoida.

Kouluttaja: Arttu Ahava

Avainsanat: tekoäly, generatiivinen tekoäly, tekijänoikeus, ChatGPT, Dall-E

 

Tässä webinaarissa kerrotaan käytännönläheisesti ja ajankohtaisesti mm. seuraavista aiheista:
• GDPR on pian 5-vuotias – mitkä ovat tällä hetkellä keskeisimpiä ongelmakohtia ja mitä henkilötietojen käsittelyssä on syytä ottaa huomioon kaikessa toiminnassa ja erityisesti markkinoinnissa?
• Mitä tiedetään ePrivacy asetuksen etenemisestä ja millaisia vaikutuksia sillä arvellaan olevan?
• Mitä ovat Digital Services Act (DSA) ja Digital Markets Act (DMA) ja mitä niistä on hyvä tietää ja mitä vaikutuksia niillä on erilaisten sähköisten palveluiden tarjoamiseen?

Kouluttaja: Jerry Härkönen

Avainsanat: Dawn Raid -sovellus, digimarkkinointi, DMA, DSA, ePrivacy, GDPR, immateriaalioikeudet, IPR, kilpailulainsäädäntö, kilpailuoikeus, Lainsäädäntö, laki, lisenssit, sopimusoikeus, tarkastukset, tavaramerkit, tekijänoikeudet, tekijänoikeus, tietosuoja, tuotesuojaus, vastuullisuus, viestintä, viranomaiset, yritysvastuu, yritysvastuudirektiivi

Kilpailulainsäädännön noudattaminen on merkittävä vastuullisen markkinatoiminnan kulmakivi. Kilpailuviranomaisilla on toimivalta tehdä yllätystarkastuksia, jotka voivat olla shokki yritykselle. Mitkä ovat kilpailuoikeuden noudattamisen peruspilarit? Miten viranomaistarkastuksissa toimitaan ja miten niihin voi varautua? Voiko siinä auttaa Procopé & Hornborgin Dawn Raid -sovellus? Käytännönläheisessä webinaarissa 8.6. käydään läpi kilpailuoikeuden ja tarkastusten sudenkuopat.

Kouluttaja: Lotta Uusitalo

Avainsanat: Dawn Raid -sovellus, digimarkkinointi, DMA, DSA, ePrivacy, GDPR, immateriaalioikeudet, IPR, kilpailulainsäädäntö, kilpailuoikeus, lainsäädäntö, laki, lisenssit, sopimusoikeus, tarkastukset, tavaramerkit, tekijänoikeudet, tekijänoikeus, tietosuoja, tuotesuojaus, vastuullisuus, viestintä, viranomaiset, yritysvastuu, yritysvastuudirektiivi

Yritysvastuu ja vastuullinen yritystoiminta sekä siihen liittyvä sääntely herättävät monia kysymyksiä. Miksi puhutaan vastuullisuuden oikeudellistumisesta? Mitkä ovat yritysvastuun noudattamisen peruspilarit ja mihin sääntely on menossa? Mitä pitää sisällään yritysvastuudirektiivi ja miten ympäristöväitteet markkinoinnissa pitää tulevaisuudessa todistaa? Miten toimitusketjua voidaan arvioida ja sopimusteknisesti taklata vastuullisuuden näkökulmasta?
Tule mukaan kuuntelemaan vastuullisuuden oikeudellistumisesta.

Kouluttaja: Lotta Uusitalo

Avainsanat: Dawn Raid -sovellus, digimarkkinointi, DMA, DSA, ePrivacy, GDPR, immateriaalioikeudet, IPR, kilpailulainsäädäntö, kilpailuoikeus, Lainsäädäntö, laki, lisenssit, sopimusoikeus, tarkastukset, tavaramerkit, tekijänoikeudet, tekijänoikeus, tietosuoja, tuotesuojaus, vastuullisuus, viestintä, viranomaiset, yritysvastuu, yritysvastuudirektiivi

Tavaramerkki on merkki, joka erottaa yrityksen tuotteet ja palvelut kilpailijoiden valikoimista. Se voi olla esimerkiksi nimi, logo, tunnuslause tai symboli. Tavaramerkki antaa omistajalleen yksinoikeuden merkkiin sen kattamien tavaroiden ja palveluiden osalta, sekä kielto-oikeuden kieltää muita käyttämästä samankaltaista merkkiä vastaaville tuotteille tai palveluille.

Tekijänoikeus puolestaan on oikeus, joka antaa tekijälle yksinoikeuden hyödyntää teostaan, esimerkiksi kirjaa, elokuvaa tai musiikkia. Tekijänoikeus antaa tekijälle oikeuden määrätä, miten teosta käytetään, kopioidaan ja jaetaan.

Tavaramerkki ja tekijänoikeus ovat siis molemmat immateriaalioikeuksia, jotka suojaavat omistajan etuja. Tavaramerkki suojaa yrityksen brändiä ja tekijänoikeus suojaa tekijän luovaa työtä. Molemmat suojamuodot ovat siis monen yrityksen kilpailukyvyn kannalta äärimmäisen tärkeitä asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Kouluttaja: Jerry Härkönen

Avainsanat: Dawn Raid -sovellus, digimarkkinointi, DMA, DSA, ePrivacy, GDPR, immateriaalioikeudet, IPR, kilpailulainsäädäntö, kilpailuoikeus, lainsäädäntö, laki, lisenssit, sopimusoikeus, tarkastukset, tavaramerkit, tekijänoikeudet, tekijänoikeus, tietosuoja, tuotesuojaus, vastuullisuus, viestintä, viranomaiset, yritysvastuu, yritysvastuudirektiivi

Kohdennettua mainontaa tullaan rajoittamaan Euroopassa sekä muualla maailmassa lähivuosina merkittävästi. Seminaarissa tutustumme kohdennetun mainonnan tulevaan sääntelyyn EU:ssa DMA- ja DSA-asetusten kautta sekä ratkaisuihin, joilla voidaan jatkossa tehdä kohdennettua mainontaa. 

Kouluttajat: Mari Rusi, Jaakko Nors, Elena Turtureanu, Kai Kuikkaniemi, Lanah Kammourieh Donnelly, Riikka-Maria Lemminki

Avainsanat: DMA, DSA, laki, law, juridiikka, mainonnan kohdentaminen

Tässä tallenteessa saat tietoa siitä,

  • mikä on ePrivacy -asetuksen status ja
  • miten ePrivacy -asetus viimeisimpien tietojen mukaan tulee vaikuttaman suoramarkkinointiin

Käymme myös läpi GDPR:n tulkintoja viimeaikaisen ratkaisukäytännön perusteella. Katsomme myös, mitä uusia viranomaisohjeita on julkaistu. Tervetuloa mukaan kuulemaan vuoden 2022 alun tiedot suoramarkkinoinnin lakisäädöksistä!

Kouluttaja: Mari Rusi

Avainsanat: markkinointijuridiikka, laws and regulation in marketing

Erottuakseen mainonnan ylitarjonnasta, mainoksen tulee herättää huomiota ja erottua joukosta. Välillä huomioarvon saaminen saattaa kuitenkin johtaa siihen, ettei markkinointi ole enää hyvän tavan mukaista. Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on tarkastella ja antaa lausuntoja mainonnan eettisyydestä: esimerkiksi lapsille sopimattomista sisällöistä ja syrjivästä mainonnasta.

Kouluttaja: Paula Paloranta

Avainsanat: etiikka, mainonnan eettinen neuvosto, mainonnan eettisyys

Tässä webinaarissa Kilpailu- ja kuluttajavirasto vastaa päivänpolttaviin ja ajankohtaisiin kysymyksiin. Aamun aiheina ovat mm. alennusmyynnit, toimitusajat ja vertaileva markkinointi.

Kouluttaja: Riikka Rosendahl

Avainsanat: kuluttajasuojalaki, kuluttajavirasto, laki, markkinopintijuridiikka

Miten varmistetaan, että oma tavaramerkki ja brändi on suojattu vahvasti? Tässä webinaarissa asiantuntijamme käy läpi esimerkein, miten turvataan tavaramerkki ja oma brändi kopioinnilta.

Kouluttajat: Petteri Häkkänen, Robert Hagelstam

Avainsanat: brändi, brändikaappaus, brändisuoja, immateriaalioikeudet, tavaramerkki, tavaramerkkilaki