Tässä kategoriassa löytyvät viestinnän aiheisiin keskittyvät koulutukset mm. someviestintä, kriisiviestintä.

 

Näin käytät ChatGPT:tä ja muita luovan tekoälyn työkaluja työsi tukena!

Tässä webinaarissa keskitymme tekoälyn käyttöön viestintätyön tukena. Koulutus sopii parhaiten viestinnän ammattilaisille, asiantuntijoille ja heille, jotka tekevät viestintää oman työnsä ohessa. Myös muut aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan!

Kouluttaja: Piritta Seppälä

Avainsanat: Bing AIchatGPTGoogle bard, kehotteet, luovuus, säännökset, tekoäly, viestintä, viestintästrategia

Miten rakentaa ajatusjohtajuutta kansainvälisen median avulla?

Ajatusjohtajuuden rakentaminen kansainvälisillä markkinoilla vaatii monimuotoista ja jatkuvaa työtä kansainvälisen median kanssa. Ajatusjohtajuus tarjoaa viestinnän ammattilaisille mahdollisuuden tarjota yhtiötään ja sen johtajia medialle myös silloin, kun yhtiöllä ei ole muita suuria mediajulkistuksia.

Kouluttaja: Sami Stormbom

Avainsanat: ajatusjohtajuus, ansaittu media, kansainvälinen viestintä, kansainvälistyminen, kv-viestintä, liiketoimintastrategia, PR, public relations, viestintä

Miten PR-työ voi vauhdittaa yrityksen kansainvälistymistä?

Ansaittu medianäkyvyys on yksi vahvimpia tapoja rakentaa brändiä, avainhenkilöiden ajatusjohtajuutta ja tavoittaa suurempi yleisö kuin mitä omat markkinointikanavat tavoittavat – erityisesti uusilla markkinoilla.

Yhtiön kansainvälistyessä tulee ajankohtaisesti miettiä myös kansainvälisen median roolia edellä mainittujen asioiden rakentamisessa. Mutta miten kansainvälistä PR-työtä voi tehdä niin, että sillä on mahdollisimman iso vaikutus liiketoimintaan? Miten se eroaa Suomessa tehtävän PR-työn tekemisestä? Miten sen voi käytännössä aloittaa, ja minkälaiset viestit resonoivat parhaiten kansainvälisten toimittajien kanssa?

Kouluttaja: Reetta Ilo

Avainsanat: ajatusjohtajuus, ansaittu media, kansainvälinen viestintä, kansainvälistyminen, kv-viestintä, liiketoimintastrategia, media, media, mediasuhteet, media relationship, PR, public relations, viestintä

Yrityksillä ja yhteisöillä on mahdollisuus erottautua edukseen erilaisilla vastuullisuusteoilla – kunhan niistä muistaa kertoa muillekin. Tehokkaalla vastuuviestinnällä voidaan rakentaa mainetta ja luottamusta niin työntekijöihin, asiakkaisiin kuin muihin sidosryhmiin.

Webinaarissa selviää, mitä on yritysvastuuviestintä, miksi sitä kannattaa tehdä ja miten yritys voi antamastaan avusta viestiä.

Kouluttajat: Pia Tornikoski, Leo Stranius, Riikka-Maria Lemminki, Katja Misikangas, Sirpa Kilpeläinen

Avainsanat: auttaminen, communication, hyväntekeväisyys, lahjoittaminen, liiketoimintastrategia, vastuullisuus, viestintä, yritysvastuu, yritysvastuuviestintä

Webinaari antaa eväitä sisäisen viestinnän, yrityksen yhteenliimaavan voiman, selkeyttämiseen. Mistä tietää missä kanavissa meidän pitää viestiä ja miksi jotkut eivät ikinä lue sitä intraa? Mistä johtuu, ettei henkilöstötilaisuuteen osallistunut kuin HR-tiimi ja myyntiosaston Arja? Miksi Arja on myös ainoa, joka pitää kameraa päällä Teams-palaverissa?

Kouluttaja: Laura Vuorio-Kuokka

Avainsanat: communication, viestintä, sisäinen viestintä, työyhteisöviestintä, viestintästrategia

Ei taida nyt firma ymmärtää, että nurkan takana ois kriisiä tarjolla? Mitä tehdä, kun somekohu vyöryy päälle? Miten pitäisi toimia, kun asiakkaat uhkaavat boikotilla? Entä mitä sanon toimittajille?

Tässä webinaarissa käymme läpi kriisin vaiheet, kriisin eri lajit ja kriisien hoitomallit. Katleenan vinkeillä pystyt estämään kohuja, ennakoimaan mahdollisia kriisejä ja toimimaan vyörytyksen keskellä.

Kouluttaja: Katleena Kortesuo

Avainsanat: asiantuntijaviestintä, communication, viestintä, crisis communication, kriisiviestintä, kriisi, mainekriisi, viestintästrategia

Miten koukuttaa toimittaja? Mistä mediasuhteiden rakentaminen alkaa?

Milttonin Ilona Haahtela kertoo, kuinka joskus ennen toimittajat vietiin pitkille lounaille ja kosteille illallisille, mutta vuoden 2022 Nato- ja pandemia-Suomessa heidän aikansa on aivan uudella tavalla kortilla. Ilonan osuudessa paneudumme siihen, millä työkaluilla herätät toimittajan huomion, käytät hänen aikansa fiksusti ja luot mediaan ja journalisteihin sellaiset suhteet, että ansaittu medianäkyvyys on vaikuttavaa myös pitkällä aikavälillä.

Kouluttajat: Fanni Mäki, Ilona Haahtela

Avainsanat: media, media relationship, mediasuhteet

Miten media toimii – Uutiskriteerit, haastateltavan oikeudet ja parhaat käytännön mediatiedotteisiin.

Mitkä ovat suomalaisen journalismin perusperiaatteet ja miten journalistinen prosessi toimituksessa etenee? Webinaarissa pureudutaan näiden lisäksi myös journalistin ohjeisiin, mediatiedotteen parhaisiin käytäntöihin, haastatteluun valmistautumiseen ja haastateltavan oikeuksiin. Saat vinkkejä, milloin on oikea paikka tiedottaa ja milloin ostaa mediaa.

Kouluttaja: Eeva Ristkari

Avainsanat: haastattelu, journalismi, media, tiedottaminen

Kaikki, mitä teemme ja sanomme, on viestintää. Miten tehdä organisaatioviestintää, joka vaikuttaa halutulla tavalla? Tässä webinaarissa sukellamme viestinnän rooliin osana organisaation toimintaa ja tavoitteellista tekemistä. Koulutuksesta saat vinkkejä siihen, miten viestimällä voi tehdä tulosta, millainen on toimiva viestinnän ja markkinoinnin liitto sekä ihmisten rooli osana kaikkea viestintää.

Webinaari sopii organisaatioiden markkinoinnista vastaaville, viestijöille ja myös johdolle.

Kouluttaja: Piritta Seppälä

Avainsanat: communication, markkinointiviestintä, viestintä, viestintästrategia, yritysviestintä

Tervetuloa webinaariin, jossa päästään tutustumaan Verohallinnon kiitosta ja palkintoja niittäneeseen viestintästrategiaan ja sen toteuttamiseen monesta eri näkökulmasta. Tässä kaikille maksuttomassa webinaarissa neljä Verohallinnon viestinnän asiantuntijaa kertovat meille siitä, miten menestystarina on toteutettu kulissien takana.

Kouluttajat: Kati Kalliomäki, Katri Riekkinen, Anu Mujunen, Nilla Hietamäki

Avainsanat: viestintä, viestintästrategia

Miten luoda merkityslähtöinen strategia? Mitä ajatusjohtajuus on ja miten sitä rakennetaan?

Ajatusjohtajuus on strateginen valinta viestinnässä, se vaatii avoimuutta, asennetta ja fokusta. Ajatusjohtajan asema on mahdotonta saavuttaa, jos viestintä on sekavaa tai pahimmillaan olematonta, eikä yhteiskunnallista merkitystä ole ymmärretty.

Kouluttaja: Eva Torra

Avainsanat: ajatusjohtajuus, brändäys, strategia, viestintä

Tässä webinaaritallenteessa pureudutaan yrityksen kriisiviestintään ja sen suunnitteluun ja toteuttamiseen, sekä esimerkiksi somekanavien viisaaseen hallinnointiin.

Kouluttaja: Sari-Liia Tonttila

Avainsanat: asiantuntijaviestintä, kriisi, viestintä

Miten kerrotaan tarinoita kuvilla ja puhutellaan katsojaa hänelle merkityksellisellä tavalla? Miten nämä visuaaliset tarinat muokkaantuvat eri kanaviin ja eri yleisöille? Tässä tallenteessa Kuulu Oy:n asiantuntija Ville Pohjonen käy läpi visuaalisen tarinankerronnan peruspilareita ja trendejä ja avaa eri kanavissa toimivia käytäntöjä.

Kouluttaja: Ville Pohjonen

Avainsanat: monikanavaisuus, strory, tarina, tarinallistaminen, tarinankerronta, visuaalinen

Mitä ovat tunnemielikuvat viestinnässä?

Olet lämpimästi tervetullut Ahjon webinaariin, jossa professori Janne Seppänen kertoo miten tunnemielikuvat syntyvät ja miten niitä rakennetaan.

Ahjon joukkoihin vuonna 2020 liittynyt professori Janne Seppänen on maamme johtavia mediayhteiskunnan ja visuaalisen sisällönanalyysin tuntijoita ja kouluttajia. Hän on kokenut journalisti ja työskennellyt muun muassa Helsingin Sanomissa ja Aamulehdessä. Hän on suositun Mediayhteiskunta-teoksen kirjoittaja.

Kouluttaja: Professori Janne Seppänen

Avainsana: viestintä, tunnemielikuva

Tässä webinaarissa pureudutaan onnistuneen sisäisen ja ulkoisen viestinnän saloihin ja annetaan täsmävinkkejä, miten niitä kannattaa lähteä toteuttamaan. Sen lisäksi käymme läpi, miten hyvien mediasuhteiden ja tiedottamisen avulla voidaan nostaa omaa asiantuntijaprofiilia esille.

Kouluttaja: Antti Pohja

Avainsanat: communication, viestintä, content creation, sisällöntuottaminen, media, mediasuhteet, media relationship, näkemystehdas mbeviestintäviestintästrategia