

Tervetuloa kurkistamaan jo ennakkoon MFamk - Superdigital -hankkeen syksyllä avautuviin kursseihin! Hankkeen koulutukset julkaistaan Kajaanin ammattikorkeakoulun Edukamu -oppimisalustalla 1.9.2025. Merkkaa päivämäärä kalenteriisi!
Nyt pääset tutustumaan lyhyiden videoiden myötä kurssiin kolme, Tekoäly markkinoinnin tukena. Videot ovat pieni osa koko 5 opintopisteen laajuisessa tekoälykokonaisuudessa, mutta tule ensimmäisten joukossa katsomaan, miten käytännönläheisestä koulutuksesta on kysymys. Kouluttajana videoilla toimii Umberto Onza.
Hankkeen koulutukset on suunniteltu etenkin markkinointikoulutusta tarvitseville pienyrittäjille, mutta niistä hyötyvät kaikki markkinoinnista kiinnostuneet. Koulutukset ovat maksuttomia kaikille, ja ne ovat Euroopan Unionin osarahoittamia.
Avainsanat: chatGPT, kuvagenerointi, botit, lehdistötiedote, lyhytvideo, tutoriaali
Retail media on noussut yhdeksi digitaalisen markkinoinnin kiinnostavimmista ilmiöistä. Se tarjoaa brändeille ja kauppiaille uusia tapoja tavoittaa asiakkaita tehokkaasti ostopolun eri vaiheissa. Mutta mitä mahdollisuuksia retail media käytännössä tarjoaa, ja miten yritykset voivat hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla? Tule mukaan tunnin mittaiseen webinaariin, jossa kolme alan asiantuntijaa pureutuvat retail median ajankohtaisiin mahdollisuuksiin ja käytännön hyötyihin.
Avainsanat: retail media, vähittäiskauppa, ostopolku
Kouluttajat: Armi Slotte, Kesko; V-P Ääri, Tokmanni sekä Mari Riipinen, Dagmar
Lokakuun alussa järjestämme webinaarin audiomainonnasta. Tällä kertaa keskitymme siihen, miltä alan tulevaisuus näyttää ja miten luovasti audioa voidaan hyödyntää. Mukana on kaksi alan asiantuntijaa, joista molemmat tuovat oman näkökulmansa keskusteluun. Lopuksi on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä suoraan puhujille. Kerromme pian tarkemmin puhujista ja heidän aiheistaan.
Hakukoneet eivät toimi enää kuten ennen. Tekoälyhaut ja AI-agentit eivät selaa tuloksia, vaan ne valitsevat suositeltavat vaihtoehdot itse. Jos brändisi ei näy niiden ymmärtämässä maailmassa, et pääse mukaan asiakkaan päätöksiin. Oletko jo tekoälyn suosituslistalla?
Marketing Finlandin webinaarissa tekoälyn ja asiakaskokemuksen asiantuntija Sirte Pihlaja (Shirute, CXPA Finland) johdattaa sinut uuden ajan markkinoinnin ytimeen:
- Miten Generative Engine Optimisation (GEO) ja AIO (Artificial Intelligence Optimisation) mullistavat näkyvyyden pelisäännöt ja markkinoiden bisneslogiikan?
- Keitä ovat koneasiakkaat – ja mitä ne ostavat jo nyt?
- Miten sisältö optimoidaan tekoälyä varten, ei vain ihmisten silmille?
Kouluttaja: Sirte Pihlaja, Shirute Oy
Avainsanat: GEO, AIO, hakukone optimointi, Google, tekoäly, Generative Engine Optimisation, Artificial Intelligence Optimisation, ai-agentti, koneasiakas
Taisteletko joka vuosi markkinointibudjetin läpisaamiseksi? Haaveiletko paikasta johtoryhmässä, jossa markkinoinnin ääni todella kuuluu? Kärvisteletkö riittämättömillä markkinointieuroilla tai jääkö markkinointi yrityksissäsi ensimmäisenä leikkauslistalle? Onko sinulla tunne, että markkinointi jää edelleen kulueräksi, vaikka tiedät sen olevan kasvun moottori? Tässä intensiivisessä webinaarissa opit puhumaan johtoryhmän, hallituksen ja CFO:n kieltä niin, että ideasi etenevät ja budjetit seuraavat perässä. Saat mukaasi konkreettisia työkaluja, joiden avulla näytät toteen, että markkinointi ei ole kulu – vaan investointi, joka kasvattaa liiketoimintaa, arvoa ja kilpailukykyä.
Avainsanat: markkinoinnin johtaminen, mittari, tulos, kpi, roi, kilpailukyky, markkinointi
Kouluttajat:
Tulevaisuudella on tapana yllättää: erilaiset markkinahäiriöt, organisaatiomuutokset ja globaalit trendit haastavat yritysten toimintaympäristön. Vahva ja yhtenäinen tarina on keskeinen työkalu, joka mahdollistaa liiketoimintastrategian toteutumisen ja luo resilientin organisaation. Tarina ohjaa kulttuuria, motivoi tiimejä ja yhdistää ihmiset työskentelemään yhteisen tavoitteen puolesta sekä auttaa brändiä erottumaan kilpailijoista. Loppupeleissä vahva tarina määrittää, miltä tuntuu mennä maanantaina töihin. Tervetuloa kuulemaan tarinalla johtamisesta ja näe Ivalo Creativen muutoscaseja, joita on tehty onnistuneesti Suomen suurimmille yrityksille.
Kouluttaja: Juha Nikkilä, Ivalo Creative
Avainsanat: trendit, tarina, johtaminen, brändi, kulttuuri, strategia
Miten saat hajanaisesta markkinointidatasta selkeät vastaukset kysymyksiin “mihin panostaa seuraavaksi” ja “paljonko myyntiä tämä toi”? Tässä 1,5 h käytännön workshopissa käymme läpi markkinoinnin eri datalähteitä ja mahdollisuuksia datan yhdistämiseksi. Markkinointianalytiikan asiantuntija Perti Mertanen demoaa, miten tekoälyn avulla voidaan saada automaattisia näkemyksiä ja suosituksia sekä miten AI:ta voi käyttää keskustelemaan omasta datasta.
Kouluttaja: Petri Mertanen, Mertanen Analytics
Avainsanat: data, tekoäly, chatGPT, Gemini, markkinointianalytiikka, AI-kysely