Webinaarissa tarkastellaan kolmen osaajatahon – Keskon, SOK:n ja Bird Collective -freelanceverkoston – voimin, miten markkinoinnin kumppaniverkostoa johdetaan. Kaksi ensimmäistä puheenvuoroa valottavat isojen talojen toimintatapoja ja käytäntöjä sekä sitä, miksi hankinta ja markkinointi tekevät yhteistyötä ja miten yhteistyötä johdetaan vastuullisesti.
Kouluttajat: Johanna Ilmén, SOK; Sonja Viuhkola, Kesko ja Heidi Husso & Tomi Pentti, Bird Collective
Avainsanat: kumppaniverkosto, johtaminen, markkinoinnin hankinta
Markkinoinnin budjetointi ei ole yksinkertainen laskutoimitus – se on jatkuvaa tasapainoilua muuttujien, tavoitteiden ja resurssien välillä. Kuinka paljon markkinointiin pitäisi investoida? Mitkä ovat neljä budjetoinnin perustapaa? Miten brändin roolia perustellaan budjetissa lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteiden näkökulmasta? Entä mitä tarkoittaa, jos budjetti lasketaan “same as last year” – ja mitä mediainflaatio siihen tuo?
Kouluttajat: Jarmo Lipiäinen, Toinen PDH Oy ja Satu Laakso
Avainsanat: markkinoinnin budjetointi, budjetointimallit, brändin rooli, lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet, mediainflaatio, perusasiat, tutkimustieto, käytännön vinkit, resurssien hallinta, strateginen kasvu
Mitä opimme markkinoinnista, joka todella toimii?
Tervetuloa inspiroivaan webinaariin, jossa pureudumme Effie Awards 2024 -voittajatöihin – kampanjoihin, jotka onnistuivat yhdistämään luovuuden, datan ja liiketoiminnan tulokset. Saat suoran kurkistuksen voittajatiimien ajatteluun ja tekemiseen: miten ideat syntyivät, miksi ne toimivat ja mitä jokainen meistä voi oppia.
Puhujat: Paula Sonne, TBWA\Helsinki Oy; Jari Lähdevuori, Kurio Oy & Tokmanni
Avainsanat: kilpailu, kilpailut, Effie, Effie Awards, voittajatyö, kampanja
Tulevaisuudella on tapana yllättää: erilaiset markkinahäiriöt, organisaatiomuutokset ja globaalit trendit haastavat yritysten toimintaympäristön. Vahva ja yhtenäinen tarina on keskeinen työkalu, joka mahdollistaa liiketoimintastrategian toteutumisen ja luo resilientin organisaation. Tarina ohjaa kulttuuria, motivoi tiimejä ja yhdistää ihmiset työskentelemään yhteisen tavoitteen puolesta sekä auttaa brändiä erottumaan kilpailijoista. Loppupeleissä vahva tarina määrittää, miltä tuntuu mennä maanantaina töihin. Tervetuloa kuulemaan tarinalla johtamisesta ja näe Ivalo Creativen muutoscaseja, joita on tehty onnistuneesti Suomen suurimmille yrityksille.
Kouluttaja: Juha Nikkilä, Ivalo Creative
Avainsanat: trendit, tarina, johtaminen, brändi, kulttuuri, strategia
Markkinointi on ala, joka elää jatkuvassa muutoksessa. Teknologia, data ja tekoäly ovat muuttaneet työnkuvia, kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut, ihmiset tavoitetaan pirstaloituneessa mediaympäristössä ja geopoliittinen tilanne on muovannut markkina-alueita. Muutoksen keskellä markkinointiviestinnän rooli on kasvanut, mutta sen tuloksellisen johtamiseen vaaditaan täysin uusia taitoja.
Maailman mainostajien kattojärjestön WFA:n tutkimuksen mukaan menestyvien brändien johtajia yhdistää muutoksessa markkinoinnin perusasioiden hallinta, taito hyödyntää teknologiaa ja kyky motivoida sekä innostaa ihmisiä. Mutta mitä nämä käytännössä tarkoittavat nykypäivän markkinoinnissa? Millaisia perustaitoja tarvitaan, ja miten johtaa yhtä aikaa teknologiaa ja ihmisiä?
Kouluttaja: Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finland
Avainsanat: markkinointi, markkinointiviestintä, brändijohtaminen, teknologia, tekoäly, data, pirstaloitunut mediaympäristö, kuluttajakäyttäytyminen, yrityksen kasvu, johtaminen, pehmeät taidot, muutos, motivointi, osaamisen kehittäminen, WFA
Miten saat hajanaisesta markkinointidatasta selkeät vastaukset kysymyksiin “mihin panostaa seuraavaksi” ja “paljonko myyntiä tämä toi”? Tässä 1,5 h käytännön workshopissa käymme läpi markkinoinnin eri datalähteitä ja mahdollisuuksia datan yhdistämiseksi. Markkinointianalytiikan asiantuntija Perti Mertanen demoaa, miten tekoälyn avulla voidaan saada automaattisia näkemyksiä ja suosituksia sekä miten AI:ta voi käyttää keskustelemaan omasta datasta.
Kouluttaja: Petri Mertanen, Mertanen Analytics
Avainsanat: data, tekoäly, chatGPT, Gemini, markkinointianalytiikka, AI-kysely
Webinaari on osa Back to Basics -koulutussarjaa 2025–2026. Kerromme tarkemmin webinaarin sisällöstä sekä kouluttajista lähempänä webinaaria. Marketing Finlandin uusi koulutussarja: Back to Basics – koska kaikki kasvu lähtee perusteista. Markkinoinnin maailma muuttuu vauhdilla – mutta perusteet eivät katoa minnekään. Back to Basics -sarja tarjoaa markkinoijille, brand managereille, markkinointijohtajille ja toimistoille mahdollisuuden palata olennaiseen ja vahvistaa perusosaamista.
Avainsanat: Markkinoinnin perusteet, Brändiosaaminen, Digitaalinen markkinointi, Webinaarit, Asiantuntijakoulutus
Palvelumuotoilun keinoin kohti parempaa asiakaskokemusta – käytännön työkaluja markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Palvelumuotoilu tarjoaa konkreettisia työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla voidaan ymmärtää asiakkaita paremmin, rakentaa vaikuttavampia asiakaspolkuja ja kehittää digitaalisia palveluja yhdessä käyttäjien kanssa. Tämä kolmen osan webinaarisarja tarjoaa napakan, käytännönläheisen johdatuksen palvelumuotoiluun markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoille. Koulutuksessa yhdistetään teoria, case-esimerkit ja osallistavat harjoitukset, jotta saat heti sovellettavia oivalluksia omaan työhösi.
Ensimmäisessä osassa luodaan vahva pohja palvelumuotoilun ymmärtämiselle. Käymme läpi keskeiset käsitteet, viitekehykset ja menetelmät, ja tuomme ne käytäntöön esimerkkien kautta. Saat käsityksen siitä, miten palvelumuotoilun avulla voidaan tukea asiakaskokemuksen kehittämistä.
Kouluttaja: Piia Innonen, Palvelumuotoilu Palo Oy
Avainsanat: palvelumuotoilu, asiakaskokemus, asiakaspolku, markkinointi, viestintä, työkalut, menetelmät, asiakasymmärrys, digitaaliset palvelut, workshop, case-esimerkit, harjoitukset, viitekehys, pehmeät taidot, kehittäminen
Palvelumuotoilun keinoin kohti parempaa asiakaskokemusta – käytännön työkaluja markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Palvelumuotoilu tarjoaa konkreettisia työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla voidaan ymmärtää asiakkaita paremmin, rakentaa vaikuttavampia asiakaspolkuja ja kehittää digitaalisia palveluja yhdessä käyttäjien kanssa. Tämä kolmen osan webinaarisarja tarjoaa napakan, käytännönläheisen johdatuksen palvelumuotoiluun markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoille. Koulutuksessa yhdistetään teoria, case-esimerkit ja osallistavat harjoitukset, jotta saat heti sovellettavia oivalluksia omaan työhösi.
Toisessa osassa syvennytään yhteen palvelumuotoilun keskeisimmistä työkaluista: palvelupolkuun. Sen avulla voidaan havainnollistaa asiakkaan matkaa ja tunnistaa kriittisiä hetkiä, joihin markkinointiviestinnällä voidaan vaikuttaa. Opit käytännössä, miten polkua rakennetaan ja miten sen avulla syntyy kehittämisideoita.
Kouluttaja: Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo Oy
Avainsanat: palvelumuotoilu, palvelupolku, asiakaskokemus, asiakasymmärrys, markkinointiviestintä, kehittäminen, nykytilan kartoitus, mahdollisuudet, kipukohdat, ideointi, workshop, harjoitukset, prosessi, käytännönläheisyys, case-esimerkit
Webinaari on osa Back to Basics -koulutussarjaa 2025–2026. Kerromme tarkemmin webinaarin sisällöstä sekä kouluttajista lähempänä webinaaria. Marketing Finlandin uusi koulutussarja: Back to Basics – koska kaikki kasvu lähtee perusteista. Markkinoinnin maailma muuttuu vauhdilla – mutta perusteet eivät katoa minnekään. Back to Basics -sarja tarjoaa markkinoijille, brand managereille, markkinointijohtajille ja toimistoille mahdollisuuden palata olennaiseen ja vahvistaa perusosaamista.
Avainsanat: Markkinoinnin perusteet, Brändiosaaminen, Digitaalinen markkinointi, Webinaarit, Asiantuntijakoulutus
Palvelumuotoilun keinoin kohti parempaa asiakaskokemusta – käytännön työkaluja markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille.
Palvelumuotoilu tarjoaa konkreettisia työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla voidaan ymmärtää asiakkaita paremmin, rakentaa vaikuttavampia asiakaspolkuja ja kehittää digitaalisia palveluja yhdessä käyttäjien kanssa. Tämä kolmen osan webinaarisarja tarjoaa napakan, käytännönläheisen johdatuksen palvelumuotoiluun markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoille. Koulutuksessa yhdistetään teoria, case-esimerkit ja osallistavat harjoitukset, jotta saat heti sovellettavia oivalluksia omaan työhösi.
Kolmannessa osassa sukelletaan digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Tutustumme design sprint -menetelmään. Case-esimerkit avaavat, miten palvelumuotoilua on hyödynnetty käytännössä digipalvelujen suunnittelussa ja miten käyttäjiä voidaan osallistuttaa.
Kouluttaja: Piia Innanen, Palvelumuotoilu Palo Oy
Avainsanat: palvelumuotoilu, digitaalinen palvelu, asiakaskokemus, design sprint, ideointi, prototypointi, kokeilut, konseptointi, käyttäjien osallistaminen, digipalvelut, kehittäminen, case-esimerkit, workshop, harjoitukset, innovaatiot
Webinaari on osa Back to Basics -koulutussarjaa 2025–2026. Kerromme tarkemmin webinaarin sisällöstä sekä kouluttajista lähempänä webinaaria. Marketing Finlandin uusi koulutussarja: Back to Basics – koska kaikki kasvu lähtee perusteista. Markkinoinnin maailma muuttuu vauhdilla – mutta perusteet eivät katoa minnekään. Back to Basics -sarja tarjoaa markkinoijille, brand managereille, markkinointijohtajille ja toimistoille mahdollisuuden palata olennaiseen ja vahvistaa perusosaamista.
Avainsanat: Markkinoinnin perusteet, Brändiosaaminen, Digitaalinen markkinointi, Webinaarit, Asiantuntijakoulutus
Menestyminen nykypäivän kilpailuilla markkinoilla ei pelkästään hinnasta kiinni, sillä asiakaskokemus on kaupantekijöiden kuningas. Koska 80 % asiakkaista asettaa kokemuksen etusijalle, saumattomat ja personoidut vuorovaikutukset ratkaisevat, kuka voittaa asiakkaan puolelleen. Osallistu koulutukseen ja opi strategioita, työkaluja ja teknologioita, joilla viet asiakaskokemuksesi uudelle tasolle ja saat asiakkaasi palaamaan yhä uudelleen.
Kouluttaja: Mikko Hämäläinen, Druid Oy
Avainsanat: asiakaskokemus, asiakaslähtöisyys, personointi, data-analytiikka, monikanavainen viestintä, suostumusten hallinta, asiakasdata, asiakaspolku, markkinointi, liiketoimintajohto, digitaalinen palvelu, koulutus, strategia, asiakassitouttaminen, kilpailuetu
Webinaari on osa Back to Basics -koulutussarjaa 2025–2026. Kerromme tarkemmin webinaarin sisällöstä sekä kouluttajista lähempänä webinaaria. Marketing Finlandin uusi koulutussarja: Back to Basics – koska kaikki kasvu lähtee perusteista. Markkinoinnin maailma muuttuu vauhdilla – mutta perusteet eivät katoa minnekään. Back to Basics -sarja tarjoaa markkinoijille, brand managereille, markkinointijohtajille ja toimistoille mahdollisuuden palata olennaiseen ja vahvistaa perusosaamista.
Avainsanat: Markkinoinnin perusteet, Brändiosaaminen, Digitaalinen markkinointi, Webinaarit, Asiantuntijakoulutus
Webinaari on osa Back to Basics -koulutussarjaa 2025–2026. Kerromme tarkemmin webinaarin sisällöstä sekä kouluttajista lähempänä webinaaria. Marketing Finlandin uusi koulutussarja: Back to Basics – koska kaikki kasvu lähtee perusteista. Markkinoinnin maailma muuttuu vauhdilla – mutta perusteet eivät katoa minnekään. Back to Basics -sarja tarjoaa markkinoijille, brand managereille, markkinointijohtajille ja toimistoille mahdollisuuden palata olennaiseen ja vahvistaa perusosaamista.
Avainsanat: Markkinoinnin perusteet, Brändiosaaminen, Digitaalinen markkinointi, Webinaarit, Asiantuntijakoulutus