AI markkinoinnin analytiikassa (29.2.2024)
Tässä webinaarissa tutustumme tekoälyn rooliin nykyaikaisessa markkinoinnin analytiikassa. Opimme, kuinka tekoälyalgoritmit käsittelevät massiivisia tietomääriä, paljastavat trendejä ja ennustavat asiakaskäyttäytymistä optimoiden samalla markkinointistrategiat. Käymme läpi johtavia tekoälytyökaluja ja -teknologioita markkinoinnin analytiikassa. Pohdimme myös laadukkaan datan keräämisen tärkeyttä ja tekoälyn roolia datan hallinnassa. Näemme, kuinka tekoäly automatisoi datan käsittelyn mahdollistaen tarkemman analyysin. Kurssi syventyy myös tekoälyn vaikutukseen asiakassegmentoinnissa ja personoinnissa sekä ennustavan analytiikan mahdollisuuksiin markkinoinnissa.
Käsittelemme myös tekoälyn käytön haasteita, kuten tietosuojaongelmia ja algoritmien mahdollista puolueellisuutta. Lopuksi kurssi sisältää käytännön demon, interaktiivisen kysymys- ja vastausosion sekä vinkkejä lisäoppimateriaaleihin, jotka auttavat osallistujia syventymään markkinoinnin analytiikan ja tekoälyn maailmaan.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: markkinoinnin analytiikka, data, tekoäly, algoritmi, asiakaskäyttäytyminen, markkinointistrategia, asiakassegmentointi, personointi
Google Analytics 4 markkinoinnin ja myynnin apuna (22.8.2023)
Google Analytics 4 markkinoinnin ja myynnin apuna (22.8.2023)
Google Analytics 4 on ollut kaksi kuukautta käytössä - mitä nyt?
Universal Analytics lopetti datan tallentamisen heinäkuun alussa, noin kaksi kuukautta sitten. Osa organisaatioista on suunnitellut Google Analytics 4 version käyttöönoton hyvissä ajoissa, mutta jotkut ovat luottaneet Googlen automaattiseen päivitykseen. Niin tai näin, miten voit varmistaa, että GA4 on varmasti hyödyllisessä käytössä? Miten markkinointi & myynti toimivat yhdessä, ja miten toimitaan dataohjautuvasti digitaalisessa maailmassa?
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analytiikka, dataohjautuvuus, ga4, Google Analytics, markkinoinnin mittaaminen, mittaaminen, seuranta, tiedolla johtaminen, universal analytics
Kenen käsissä on brändisi tulevaisuus? (13.3.2024)
Taloustutkimus Lab esittää kiinnostavia näkymiä siihen, miten ihmisiin voidaan vaikuttaa arvoihin vetoamalla, sekä miten eri sukupolvien arvot eroavat toisistaan. Lisäksi kerromme, miten sekä suomalaisten arvomaisemassa että brändien arvostuksessa on maantieteellisiä eroja, joita ei kannata jättää huomioimatta. Lopuksi avaamme vielä paikkatiedon merkitystä ja hyödyntämistä brändimarkkinoinnissa – mitä mahdollisuuksia ja haasteita paikkatiedon hyödyntämiseen liittyy.
Kouluttajat: Jaakko Madetoja ja Marko Perälahti
Avainsanat: brändi, arvot, kuluttajakäyttäytyminen, sukupolvet, brändimaisema, paikkatieto, brändimarkkinointi
Data ja AI – Avain liiketoiminnan menestykseen (14.6.2023)
Data ja AI – Avain liiketoiminnan menestykseen (14.6.2023)
Maailman muuttuessa ympärillä pitää myös yritysten ja niiden markkinoinnin tekemisen uudistua. Miten muuttuva maailma pitää kohdata ja miten markkinointijohto voi valjastaa muutoksen liiketoiminnan kasvun ajuriksi? Muuttuvan markkinoinnin ajankohtaisseminaarisarjassa keskitymme näihin kysymyksiin paneelikeskustelujen kautta.
Sarjan kolmannessa osassa keskitymme dataan ja tekoälyyn ja niiden tuomiin muutoksiin toimintaympäristössä.
Kouluttajat: Antti Kallio, Iida Marjosalmi, Tiitus Kareno, Laura Laamanen
Avainsanat: AI, AI-työkalut, analytiikka, data, data-analyysi, datalla johtaminen, datan mittaaminen, datavisualisointi, liiketoiminnan kehitys, liiketoiminta, mallinnus, mittaaminen, tekoäly, visualisointi
Google Analytics 4 - perusteet haltuun! Osa 2 (10.5.2023)
Google Analytics 4 - perusteet haltuun! Osa 2 (10.5.2023)
GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot. Google Analytics 4 sisältää uusia, hyödyllisiä ominaisuuksia ja tässä kaksiosaisessa koulutuksessa käydään läpi sen käyttöönottoon liittyviä asioita ja asetuksia sekä tutustutaan Google Stackin neljään analytiikkatyökaluun: Google Tag Manageriin, Google Analyticsiin, Data Studioon ja Optimizeen. Koulutuksessa käydään lyhyesti läpi myös Google Analyticsin historiaa ja Universal Analyticsin sekä GA4:n eroja.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analytiikka, data studio, ga4, Google Analytics, google stack, markkinoinnin mittaaminen, mittaaminen, optimize, seuranta, Tag manager, universal analytics
Google Analytics 4 - perusteet haltuun! Osa 1 (3.5.2023)
Google Analytics 4 - perusteet haltuun! Osa 1 (3.5.2023)
GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analytiikka, data studio, ga4, Google Analytics, google stack, markkinoinnin mittaaminen, mittaaminen, optimize, seuranta, Tag manager, universal analytics
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 5 (12.10.2022)
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 5 (12.10.2022)
Datavisualisointikoulutus päättäjille ja tiedon tuottajille -koulutuksessa opit, miten datavisualisointi mahdollistaa tiedon analysoinnin tavalla, joka parantaa päätöksentekoa, mutta tekee myös tiedon jakamisesta koko organisaatiolle ja sidosryhmille helpompaa ja ymmärrettävämpää. Koulutus sisältää esimerkkejä, miten datavisualisointi kääntää usein vaikeasti hahmotettavat datakokonaisuudet uusiksi oivalluksiksi. Koulutuksen jälkeen ymmärrät, miten voit hyödyntää datavisualisointia omassa työssäsi. Koulutus on sopiva kaikille, jotka sekä tekevät päätöksiä että tuottavat tietoa päätöksenteon polttoaineeksi.
Kouluttaja: Emilia Lillberg
Avainsanat: asiakasdata, datan analysointi, datan mallinnus, datavisualisointi, markkinoinnin mittaaminen, markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus, markkinoinnin tulosten mittaaminen, mittaaminen
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 4 (5.10.2022)
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 4 (5.10.2022)
Kuinka digitaalisessa markkinoinnissa kerättyä dataa tulisi hyödyntää? Tässä osiossa käydään läpi erilaisia datalähteitä ja datan hyödyntämisen vaihtoehtoja. Lisäksi käydään läpi erilaisia analysointimetodeja ja mitä niiden pitäisi tuottaa päivittäisessä työssä.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: markkinoinnin mittaaminen, markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus, markkinoinnin tulosten mittaaminen, mittaaminen
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 3 (28.9.2022)
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 3 (28.9.2022)
Mitä digitaalisen markkinoinnin mittaamisessa tulee huomioida tänä päivänä? Tässä osiossa käydään läpi lainsäädäntöä ja muuttunutta tilannetta evästeiden osalta sekä kuinka avainmittaristo sekä sivustojen tai sovellusten mittaamisen toteutus tulisi tehdä. Lisäksi otetaan kantaa mm. Google Analyticsin uuteen 4 versioon sekä katsotaan konkreettisia esimerkkejä suoraan käyttöliittymästä.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: markkinoinnin mittaaminen, markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus, markkinoinnin tulosten mittaaminen, mittaaminen, tuloksellisuus
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 2 (21.9.2022)
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 2 (21.9.2022)
Miten markkinoinnin mittaamisessa kannattaa ottaa huomioon ja miten siinä pääsee käytännössä eteenpäin. Tässä osiossa käydään läpi mitä markkinoinnin mittaaminen tarkoittaa, millaisia keinoja siihen tänä päivänä on ja sudenkuoppia kannattaa välttää ensimetreillä. Saat käytännön läheisiä vinkkejä ensiaskeleista ja erityisesti siitä, miten mittaamisen mantraa kannattaa organisaatiossa julistaa.
Kouluttaja: Mika Hyötyläinen
Avainsanat: markkinoinnin mittaaminen, Markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus, Markkinoinnin tulosten mittaaminen, mittaaminen, tuloksellisuus
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 1 (14.9.2022)
Markkinoinnin mittaus ja datan hyödyntäminen, osa 1 (14.9.2022)
Mistä markkinoinnin tuloksellisuudessa on oikein kyse ja miksi se on tärkeää? Webinaarisarjan ensimmäisessä osassa käydään läpi, mitä markkinoinnin tuloksellisuus käytännössä tarkoittaa ja mitä sen osoittaminen merkitsee markkinoinnin roolin suhteen yrityksessä. Kuulet myös käytännön läheisiä tarinoita markkinoinnin tuloksellisuusajattelun viemisestä kahteen organisaatioon.
Kouluttaja: Mika Hyötyläinen
Avainsanat: markkinoinnin mittaaminen, markkinoinnin mittaaminen ja tuloksellisuus, markkinoinnin tulosten, mittaaminen, mittaaminen, tuloksellisuus
How to boost customer engagement and data collection (7.9.2022)
How to boost customer engagement and data collection (7.9.2022)
How to use interactive marketing campaigns to boost your customer engagement and data collection strategies?
Did you know that consumers are twice as likely to engage with a brand if interactive content is used?
Have you ever wondered how to build lasting relationships with your audience?
Do you need help with your data collection strategies?
Are you worried about the upcoming demise of third-party cookies?
Speaker: Gilles Lenaerts
Avainsanat: asiakasdata, CRM, customer analysis, asiakasanalysointi, customer insight, customer understanding, asiakasymmärrys, data, data-driven, data-driven marketing, datadriven marketing, first party data, interactive marketing, interaktiivinen markkinointi
Google Analytics 4 käyttöönotto, osa 2 (13.5.2022)
Google Analytics 4 käyttöönotto, osa 2 (13.5.2022)
GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot. Google Analytics 4 sisältää uusia, hyödyllisiä ominaisuuksia ja tässä koulutuksessa käydään läpi sen käyttöönottoon liittyviä, huomioitavia asioita.
Sisältö (osa 2):
• Tavoitteet (konversiopisteet) GA4:ssa
• Räätälöidyt dimensiot ja metriikat GA:ssa
• Mainonnan yleisöjen rakentaminen GA4:ssa
• Verkkokaupan seuranta GA4:n avulla
• GA4 implementaation testaaminen
• Google Tag Managerin hyödyntäminen (ns. tuplatägitys)
• GA4 implementaation arvioiminen
• Standardiraportit GA4:ssa
* Universal Analytics ja GA4 datan vertailu
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analytics, analytiikka, Google Analytics
Google Analytics 4 käyttöönotto, osa 1 (6.5.2022)
Google Analytics 4 käyttöönotto, osa 1 (6.5.2022)
GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot. Google Analytics 4 sisältää uusia, hyödyllisiä ominaisuuksia ja tässä koulutuksessa käydään läpi sen käyttöönottoon liittyviä, huomioitavia asioita.
Sisältö (osa 1):
• Google Analyticsin kehityshistoria
• Universal Analytics propertyn kevyt auditointi
• Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n erot
• Google Analytics 4:n uudet ominaisuudet
• Näkymät ja filtterit GA4:ssa
• Tapahtumien (eventien) muuntaminen GA4-muotoon
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analytics, analytiikka, Google Analytics
Mediamittauksesta apua tehokkaampaan tv-mainontaan (12.4.2022)
Mediamittauksesta apua tehokkaampaan tv-mainontaan (12.4.2022)
TV on perinteikäs mainonnan väline, jolla on yhä runsaasti potentiaalia. Tässä koulutuksessa tarkastellaan TV-sisältöjen mittaamisen menetelmiä ja opetellaan ymmärtämään dataa, jota TV-tutkimukset tuottavat.
Koulutus tarjoaa case-esimerkkejä tv-sisältöjen mittaamisesta. Koulutus sopii kaikille, jotka haluavat tietää tv-mainonnasta koottavasta datasta ja markkinoinnin tehokkuuden mittaamisesta.
Kouluttajat: Anna-Leena Lamberg, Petri Karppinen
Avainsanat: markkinointi, mediamittaus, tv, tv-mainonta
Mediamittauksesta apua tehokkaampaan radiomainontaan (17.3.2022)
Mediamittauksesta apua tehokkaampaan radiomainontaan (17.3.2022)
Puheohjelmat, podcastit ja erilaisissa tilanteissa kuunneltavat radiokanavat kasvattavat suosiotaan. Radiomainonta onkin tehokas keino tavoittaa kuulijat tien päällä, arkiaskereissa kotona ja julkisissa tiloissa. Tässä webinaarissa syvennytään radiomainonnan suunnitteluun sekä mittaamisen menetelmiin, ja tutustutaan dataan, jota radio-tutkimuksilla voi tavoittaa.
Koulutus antaa yleiskuvan siitä, miten radionkuuntelua Suomessa mitataan ja minkälaista dataa tutkimuksesta saadaan.
Käymme myös läpi suomalaisten radionkuuntelutottumuksia sekä viime vuosien kuuntelutrendejä.
Kouluttaja: Mervi Raulos, Arja Suominen
Avainsanat: data, radio, mediamittaus
Analytiikka, luovuus, johtajuus (26.1.2022)
Analytiikka, luovuus, johtajuus (26.1.2022)
Analytiikka, luovuus ja johtajuus – suomen- ja englanninkielinen webinaaritallenne datan hyödyntämisestä markkinoinnissa.
Tässä tallenteessa paneudutaan mm. seuraaviin aiheisiin:
- Millaisella datalla voi toteuttaa tehokasta markkinointia ja mitattavia vuoropuheluita kaikissa kohtaamispisteissä
- Mitä tekee Growth Analyst tuloksellisuuden hyväksi
- Millainen on toimiva Data Strategy Framework
Konversio-optimointi (7.10.2021)
Konversio-optimointi (7.10.2021)
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: growth, johtaminen, kasvu, skills, taidot
Datan analysointi (23.9.2021)
Datan analysointi (23.9.2021)
Tallenteessa käydään läpi datan analysoinnin erilaisia mahdollisuuksia. Pääsääntöisesti valmennus keskittyy markkinoinnin dataan ja heuristiseen analysointiin. Tämän lisäksi tallenteessa käydään läpi Google Analyticsiin tallennettavaa ja dashboardissa näytettävää dataa. Webinaari antaa ymmärryksen siitä, mitä dataa on syytä tarkkailla ja miten tyypillisimpiä analysointeja tehdään.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analysointi, analytiikka, data, mertanen
Google Analytics 4 (9.9.2021)
Google Analytics 4 (9.9.2021)
Tässä tallenteessa käydään läpi Google Analyticsin uusinta, 4-versiota. Vajaa vuosi sitten Google ilmoitti Analyticsin uudesta nimestä sekä kehityssuunnasta. Nykyään paljon käytössä oleva Universal Analytics jää historiaan, sillä jatkossa kehityspanostukset suuntautuvat Google Analytics 4 versioon, joka pohjautuu Firebase-teknologiaaan. Tämän valmennuksen aikana käydään läpi Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n eroja sekä GA4:n uusia ominaisuuksia. Webinaarin aikana ymmärrät kuinka verkkosivustoista ja mobiilisovelluksista tallennetaan dataa yhteen paikkaan. Koulutuksen aikana saat vinkkejä Google Analytics 4:n käyttöönottoa varten.
Kouluttaja: Petri Mertanen
Avainsanat: analytics, analytiikka, ga4, Google, mertanen